Logo

PRZEDSZKOLE nr 15 w STALOWEJ WOLI - bawimy się i uczymy

4lato2021
wiosna1
lato2021
wiosna2
3lato2021
2lato2021
5lato2021

Koncepcja pracy

Plan daltoński

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 15 W STALOWEJ WOLI
NA LATA 2025 - 2030

 

 

  1. Misja przedszkola

 

Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i edukacyjne. Wspiera całościowy rozwój dziecka, wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.

 

Promuje dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne oraz zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcję doradczą  i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu dojrzałości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

 

 

2.      Wizja Przedszkola

 

ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA

 

Przedszkole nr 15 w Stalowej Woli zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne w zakresie terapii pedagogicznej, oligofrenopedagogiki, logopedii, języka angielskiego, psychopedagogiki, pedagogiki specjalnej, integracji sensorycznej. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez  ocenianie i nagradzanie.

Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Przestronne sale wyposażone są  w nowoczesne meble, kąciki zainteresowań zorganizowane zgodnie z teorią inteligencji wielorakich H. Gardnera, tablice interaktywne, magiczny dywan oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do kreatywnej i swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

 

ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY

 

Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji pedagogicznych, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość   i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające  rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, jak również  umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.

Placówka prowadzi nauczanie i wychowanie w zakresie wspierania rozwoju dziecka ze szczególnym uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i możliwości, promowania zachowań przyjaznych zdrowiu, przyrodzie, budowania poczucia tożsamości regionalnej i narodowej i wspierania działań wychowawczych wobec rodziców w ścisłej współpracy ze środowiskiem lokalnym. W pracy wychowawczej i dydaktycznej preferowany jest otwarty styl, aktywne i problemowe metody, a sytuacje edukacyjne odpowiadają na potrzeby dzieci i wyzwalają ich potencjał twórczy. Nauczyciele wprowadzają przedszkolaki  do koncepcji kodowania,  dzieci uczą się programowania wykorzystując do tego ozoboty, geniboty, tablice interaktywne, magiczny dywan oraz zestawy z  programowalną myszką. Sale zajęć wyposażone są                       w meble dostosowane do wieku dzieci, kąciki zainteresowań zorganizowane zgodnie z teorią inteligencji wielorakich                 H. Gardnera, w sprzęt audiowizualny, tablice interaktywne, magiczny dywan. Sprzęt i pomoce dydaktyczne odpowiadają najnowszym wymogom pedagogiki oraz zasadom prozdrowotnym, stawianym przed nowoczesną placówką wychowania przedszkolnego.

 

Wykwalifikowana kadra pedagogiczna systematycznie uzupełnia i podnosi swoje kwalifikacje oraz stopnie awansu zawodowego, tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci, a dyrektor skutecznie motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie. Sposób zarządzania skutecznie motywuje nauczycielki do wdrażania nowatorskich rozwiązań metodycznych                                   i organizacyjnych uwzględniających najnowsze osiągnięcia myśli pedagogicznej, psychologii  i nauk pokrewnych, czego wyrazem są autorskie programy wykraczające poza zalecane sposoby i warunki realizacji podstawy programowej. Przedszkole prowadzi działania wspierające indywidualne potrzeby edukacyjne i rozwojowe wychowanków, a rozpoznanie potrzeb i możliwości dzieci służy planowaniu zajęć wspomagających i rozwijających ich umiejętności oraz stosowaniu odpowiednich metod pracy. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mają zapewnioną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, wsparcie ze strony specjalistów i nauczycieli. Przedszkole prowadzi skuteczne działania antydyskryminacyjne, mające na celu przeciwdziałanie nietolerancji, co przekłada się na integrację całej społeczności przedszkola z osobami niepełnosprawnymi.

 

Nasze zasady są następujące:

-          Zapewniamy poczucie bezpieczeństwa

-          Wspieramy całościowy rozwój dziecka

-          Tworzymy środowisko sprzyjające zdrowiu w ujęciu holistycznym

-          Zaspokajamy potrzeby dziecka.

-          Inspirujemy do wielokierunkowej aktywności dziecka

-          Pobudzamy kreatywne myślenie

-          Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.

-          Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.

-          Integrujemy proces wychowania i edukacji.

 

Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym                     i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją             rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje emocjonalno - społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania              i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje kluczowe wychowanków tj. porozumiewanie się w języku ojczystym,                     porozumiewanie się w języku obcym, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość oraz  świadomość i ekspresja kulturalna. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz                 rodziców.

KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU

 

Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne, aktywizujące, które zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy                     i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.

 

Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:

 

1.      Metody czynne:

-          metoda samodzielnych doświadczeń,

-          metoda kierowania własną działalnością dziecka,

-          metoda zadań stawianych dziecku,

-          metoda ćwiczeń utrwalających.

2.      Metody oglądowe:

-          obserwacja i pokaz,

-          osobisty przykład nauczyciela,

-          udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.

3.      Metody słowne:

-          rozmowy,

-          opowiadania,

-          zagadki,

-          objaśnienia i instrukcje,

-          sposoby społecznego porozumiewania się,

-          metody żywego słowa.

 

Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:

 

-          pedagogikę planu daltońskiego,

-          system edukacji przez ruch D. Dziamskiej,

-          metodę symultaniczno-sekwencyjną J. Cieszyńskiej

-          metodę projektu,

-          metodę odimienną I. Majchrzak,

-          elementy metody M. Montessori,

-          pedagogika zabawy,

-          metoda Froebla,

-          twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,

-          Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,

-          metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,

-          metody aktywizujące,

-          aktywne słuchanie muzyki Batii Strauss,

-          techniki twórczego myślenia.

 

 

WSPÓŁDZIAŁANIE Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM LOKALNYM

 

Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola, uczestniczą w podejmowanych działaniach, wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz rozwoju dzieci i jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych, ekologicznych projektach edukacyjnych, uroczystościach patriotycznych, przedsięwzięciach organizowanych przez lokalne podmioty i instytucje.  Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski                 o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata”. Przedszkole w sposób celowy współpracuje z instytucjami                        i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym, co wpływa na wzajemny rozwój oraz na rozwój dzieci.

TRADYCJE PRZEDSZKOLNE

Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.

Placówka ma swoje logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń:

- Spotkania adaptacyjne

Pożegnanie Lata i powitanie Jesieni

- Dzień Przedszkolaka

- Dzień Komisji Edukacji Narodowej

- Pasowanie na Przedszkolaka,

- Akcja „Sprzątanie świata”,

- Święto Niepodległości

- Święto Flagi,

- Mikołajki

- Jasełka,

- Bal karnawałowy,

- Spotkanie z Babcią i Dziadkiem,

- Dzień Ziemi,

- Piknik Rodzinny,

- Dzień Rodziny – Mamy i Taty,

- Piknik Rodzinny

- Dzień Dziecka,

- Uroczyste pożegnanie starszaków

Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę przez redagowanie gazetki „Informator Grupowy” i prowadzenie strony internetowej.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent Przedszkola:

- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,

- ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze 

- Mikołajki

- Jasełka,

- Bal karnawałowy,

- Spotkanie z Babcią i Dziadkiem,

- Dzień Ziemi,

- Piknik Rodzinny,

- Dzień Rodziny – Mamy i Taty,

- Piknik Rodzinny

- Dzień Dziecka,

- Uroczyste pożegnanie starszaków

Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę przez redagowanie gazetki „Informator Grupowy” i prowadzenie strony internetowej.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent Przedszkola:

- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,

- ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze, 

- potrafi współdziałać w zespole,

- jest zainteresowany nauką i literaturą,

- jest samodzielny,

- wie co jest dobre, a co złe,

- potrafi nawiązywać i podtrzymywać kontakty,

- jest aktywny w podejmowaniu działań,

- potrafi rozwiązywać konflikty,

- lubi działania twórcze,

- jest wrażliwy na potrzeby innych,

- potrafi panować nad swoimi emocjami,

- jest wrażliwy estetycznie,

- akceptuje zdrowy styl życia,

- potrafi rozwiązywać problemy i trudności,

- ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,

- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,

- czuje się Polakiem i Europejczykiem,

- zna i ceni wartości moralne tj. dobro, piękno, prawda, miłość. 

Najnowsze galerie

  • DSC08776